200920
Progressiv muskelavslappning [Elektronisk resurs]. 2
Omslagsbild
Av: Påhlsson, Sophie
Utgivningsår: 2020
Språk: Svenska
Medietyp: E-ljudbok
Förlag: Plotline Books
Anmärkning:
E-ljudbok (strömmande)
Originaltitel: Progressiv muskelavslappning
Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna Omarkerad betygsstjärna
Innehållsbeskrivning
Progressiv muskelavslappning 2 är en lätt avslappningsövning särskilt anpassad för dig som vill kunna göra samma övning om och om igen utan att tröttna på den. Den innehåller därför inte någon annan information än konkreta instruktioner för övningen. Spänn musklerna i en muskelgrupp och slappna av. Spänn musklerna i en annan muskelgrupp och slappna av. När du arbetat dig igenom hela kroppen kan du vila en stund. Det är grundupplägget i en progressiv muskelavslappningsövning. Övningen är lätt att lära sig och går att anpassa efter sina egna behov och sin egna smak. Progressiv muskelavslappning 2 är en kort övning på 10 minuter där du arbetar med båda sidor av kroppen samtidigt, t.ex. spänner du båda benen samtidigt istället för höger och vänster. Det gör att den passar bra inte bara för vuxna utan även för yngre barn som inte ännu kan höger och vänster. Tekniken arbetades fram på 1920-talet av Dr Edmund Jacobsson. I hans version arbetade man med samma muskel/muskelgrupp flera gånger. Man började med att spänna musklerna ganska mycket, och sedan slappna av. Man spände musklerna igen men inte lika hårt, och så minskade man spänningen successivt. Idag är progressiv muskelavslappning är en välkänd avslappningsteknik som används flitigt inom den inom den offentliga vården i Sverige. Forskning har visat att progressiva muskelavslappningsövningar ger positiva resultat vid bl.a. stress och ångest. Idag förkortas övningen snarare än att den används helt enligt Dr. Jacobssons mall. Tips: Ha tålamod med dig själv och övningen. Har du inte så mycket erfarenhet av att arbeta med skillnaden av spända och avslappnade muskler eller om du är mycket stel och spänd, kan det vara så att det kan vara svårt i början att få musklerna att slappna av helt. Det kommer med tid och övning. Ljudboken är uppläst av författaren. Bakgrundsmusik: Adrift 2, av Christopher Lloyd Clarke. Sophie Grace Meditatione

Andra titlar av samma författare

200515
Av: Påhlsson, Sophie
200511
Av: Påhlsson, Sophie
200917
Av: Påhlsson, Sophie
200918
Av: Påhlsson, Sophie
200919
Av: Påhlsson, Sophie
200921
200913
Av: Påhlsson, Sophie
200540
200969
Av: Påhlsson, Sophie
201019
Av: Påhlsson, Sophie
201171
201175
201174
Av: Påhlsson, Sophie
201017
Av: Påhlsson, Sophie
200970
Av: Påhlsson, Sophie
200968

Liknande titlar

187129
Av: Magnusson, Madeleine
187538
Av: Arnkil, Johan
190990
Av: Johansson, Eva
190063
Av: Johansson, Eva
189672
Av: Johansson, Eva
200540
201017
Av: Påhlsson, Sophie
189698
Av: Magnusson, Madeleine
200970
Av: Påhlsson, Sophie
201734
Av: Jansson, Rolf
200508
200968
203713
203714
184105
Av: Nilsson, Cathrin

Språk

Taggar